Husk at få betaling før ferien - 3 måder til at forbedre din virksomheds cash flow

Ferien kan komme lidt brat i en travl tid. Har din virksomhed ubetalte fakturaer som har hobet sig op, kan det være en god idé at få det af vejen inden du tager på ferie. Så kan du nemlig nyde en velfortjent pause uden at skulle bekymre dig om virksomhedens økonomiske situation.

Få betaling fra dine kunden mens du holder ferie | Intrum
Få betaling fra dine kunder mens du holder ferie | Intrum

Ferie er det perfekte tidspunkt at få slappet af og lade batterierne op. Har du styr på dine tilgodehavender, slipper du for at vende tilbage til ekstra arbejde. Brug lidt tid på at følge op på kunder med ubetalte fakturaer, for at holde et stabilt cash flow.

Her er 3 opgaver du bør prioritere, inden du tager på ferie:

1) Husk af fakturere alle ordrer inden din ferie

For at opretholde et stabilt cash flow, bør du fakturere dine kunder med et samme. Hvis du har ubehandlede ordrer i dit system, skal du huske at fakturere disse, før du tager på ferie. Efter et stykke tid kan det være vanskeligt at huske, de aftaler der blev indgået inden ferien.

Ved at fakturere før ferien, er det lettere for både dig og din kunde at huske handelsbetingelserne, og sandsynligheden for at der opstår misforståelser og uoverensstemmelser er dermed mindre. Herudover vil hurtig fakturering øge sandsynligheden for rettidig betaling.

Læs mere om hvordan du laver en god faktura

2) Følg op på alle tilgodehavender og ubetalte fakturaer som er sendt til dine kunder

For at få pengene på kontoen før ferien, er det vigtigt, at du følger op på alle fakturaer, som dine kunder ikke har betalt. Ved at følge op med det samme, vil din kunde højst sandsynligt betale, inden ferien starter.

Følg disse enkle trin for at få dine penge så hurtigt som muligt:

Lav en oversigt over alle betalte og ubetalte fakturaer

Hvis du ikke har et rykkerstyringssystem, bør du lave en oversigt over alle ubetalte fakturaer, f.eks. ved hjælp af et Excel-dokument. Din oversigt bør indeholde information som:

• Fakturanummer
  • Kunde