Sådan kan din virksomhed tilpasse sig energikrisen

Inflationen raser, og krigen i Ukraine fortsætter med at presse prisen på energiforsyning op. Her er tre gode råd til, hvordan du som virksomhed bedst tilpasser dig situationen.

Den høje inflation og energikrisen fylder meget i medierne og sikkert også hos jeres virksomhed. Brudte forsyningskæder, udfordret cashflow og uforudsigelige omkostninger gør det til en usikker tid at drive virksomhed i. Ingen kan forudse, hvordan situationen udvikler sig, men det er en god idé at gøre foranstaltninger.

Høje energipriser - sådan tilpasser du din virksomhed til situationen.
Mange virksomheder oplever udfordringer med at budgetlægge, fordi det nærmest er umuligt at forudse regningerne for fx energi. Samtidig må mange virksomheder også forholde sig til, at deres kunder også vil opleve en stigning i udgifter og dermed kan få svært ved at betale deres udeståender til virksomheden. Derfor er det på tide at tage et grundigt kig på kredithåndteringsstrategien og samtidig tilpasse egen drift for at optimere cashflow og likviditet
Morten Trasti, Chief Analyst, Intrum Scandinavia

Vi har samlet tre gode råd, som kan ruste jeres virksomhed til at håndtere energikrisen.

  1. Fokusér på inddrivelse

    Jeres kunder kæmper med de samme udfordringer som jeres virksomhed. Selvom den danske økonomi generelt er solid og velpolstret, så vil de stigende priser ende i regninger, hvis størrelse kommer bag på modtageren, og de vil i værste fald ikke kunne betale.

    På nuværende tidspunkt stiger danskernes udgifter nemlig hurtigere end deres indtægt, og kombineret med en høj gældsgrad er det en farlig cocktail, især da renterne følger inflationen og derfor også forventes at stige. Ved udgangen af 2021 viste vores undersøgelse, European Consumer Report, at 24 procent af danskerne havde svært ved at betale deres regninger.

    Forbered jer derfor allerede nu på, at I vil se en stigning i antallet af jeres kunder, der ikke kan betale deres regninger, og hav en klar strategi for kredithåndtering og inkasso.
  2. Identificér de kunder I handler med og revidér betalingsvilkårene

    Selvom I kender dit kundesegment godt, er det en god idé tjekke op på, hvem din virksomhed rent faktisk handler med, og så justere forretnings- og betalingsbetingelser herefter. Det kan fx være, at I skal opdele jeres kunder i flere segmenter og tilbyde forskellige betalingsbetingelser.

    Foretag et kredittjek af både nye og eksisterende kunder, og anmod kunden om at blive betalt forud, hvis kunden har dårlig kreditværdighed. Dermed kan I fjerne egen kreditrisiko. Kig også ind i jeres kunders betalingshistorik, og hold øje med deres økonomiske og branchemæssige forhold. Det samlede billede kan hjælpe jer med at fastsætte et kreditmaksimum for den enkelte kunde og for kundesegmenter generelt.

    Ovenstående er en god metode til at optimere jeres likviditet og hermed identificere områder, hvor der enten er penge at spare eller gardere jer mod unødige risici i forbindelse med tab på debitorer.
  3. Tilpas jeres eget energiforbrug

    Mange virksomheder kan se frem til en energiregning, der er en del større end normalt. For nogle virksomheder er det et driftsvilkår at forbruge energi, men for andre kan det lade sig gøre at spare.

    Da mange virksomheder i højere grad har integreret hjemmearbejde i deres setup (hybrid way of working), vil der være penge at spare ved at kigge nærmere på anlægsudgifter. Uanset hvad er det en god idé at kigge på, hvor pengene til at dække de høje energipriser skal komme fra. Kan I selv dække det via besparelser, eller skal pengene hentes ind fx via prisstigninger på jeres produkter eller ydelser?