Hold dig opdateret omkring betalingsadfærd og inkasso  

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær en af de første til at få nyttig viden, plus invitationer til webinarer direkte i din indbakke. 

Læs mere ›

6 moderne løsninger til et positivt cash flow

At forbedre virksomhedens rentabilitet er afgørende for at sikre dens eksistens. Det er derfor vigtigt at holde sit cash flow stabilt og ved at lave nogle småjusteringer, kan du forbedre pengestrømmen og generere rentabilitet.

Hvad er cash flow?

Det er et begreb, som vi alle kan reflektere over, omend vi ejer en virksomhed eller bare ønsker at bruge det som et økonomisk indeks som potentielle investorer eller aktionærer.

Cash flow repræsenterer bevægelsen af penge både inden for og uden for virksomheden. Det er cyklussen af indkomne og udgående pengestrømme, der er afgørende for solvensen i en virksomhed.

Cash flow er cyklussen af indkomne og udgående pengestrømme, der blandt andet er afgørende for sundheden af en virksomhed.
Cash flow er cyklussen af indkomne og udgående pengestrømme, der blandt andet er afgørende for sundheden af en virksomhed.

Forbedr dit cash flow

Måder at forbedre dit cash flow på kan identificeres ved at analysere de komponenter, der har indflydelse på det.

Eksempler på komponenter, som har indflydelse på dit cash flow:

  • lagerbeholdning
  • gæld
  • kreditbetingelser
  • og især tilgodehavender - eller den enkle forskel mellem indtægter og omkostninger beregnet ved udgangen af hver måned.

Afhængigt af de registrerede værdier, kan du finde ud af, om du har et positivt eller et negativt cash flow. Altså om andelen af indkomne pengestrømme er større end de udgående, eller sagt på en anden måde; du sælger mere end du skylder.

6 løsninger til et positivt cash flow

Her får du 6 moderne løsninger til, hvordan du kan forbedre virksomhedens cash flow.

  1. Modificér, udskift eller udvikl produktionsplaner

    Analysér markedets krav og tilpas virksomheden til nye behov og adfærd, eller samarbejd endda med andre virksomheder, der giver dig mulighed for at opretholde din rentabilitet.

    Er virksomhedens profil eksempelvis positioneret indenfor produktion af tøj eller kosmetik, kan man omlægge produktionen til fremstilling af hjemmetøj, sportsbeklædning, interiør, beskyttelsesmasker eller endda desinfektionsprodukter.
  2. Forbedr marketingindsatsen

    En stor del af annoncering foregår i dag online, så uanset virksomhedens profil er dette en gylden mulighed for at præsentere dine produkter og services og nå ud til en stor del af målsegmentet. Samtidig opnår du større fleksibilitet i forholdet til kunder og investorer.

    I din marketingstrategi kan du medtage diversificering af produkter og ydelser og nemt indføre midlertidige rabatter og spottilbud. Ved at analysere dit salg har du også mulighed for nemt at afsætte produkter, der ikke sælger nær så godt som ønsket. Det kan ske ved at inkludere dem i pakker med andre produkter eller at give mængderabatter.
  3. Optimér lagerstyringen

    Det er vigtigt, at lagerstyringsaktiviteter sker så objektiv og realistisk som muligt. En komplet lagerbeholdning binder meget kapital. Derfor er det vigtigt, at du har et opdateret system, som giver dig et overblik over hvilke værdier der findes i din beholdning. Til at foretage lageropgørelser, kan du bruge softwareprogrammer der letter processen.

    Er der varer, der ikke genererer indtægter og som derved påvirker pengestrømmen, er det vigtigt at få dem afsat. Blot det at have dem genererer udgifter. Inkludér dem for eksempel i en rabatkampagne for hurtigt salg.

    Har du en god lagerstyring, vil du også kunne reducere behovet for nedskrivninger.
  4. Følg op på udestående fakturaer

    Der er stor sammenhængskraft mellem cash flow og udestående fakturaer. I de tilfælde hvor din kunde ikke betaler til tiden, er det derfor vigtigt, at du følger op på dine tilgodehavender så hurtigt som muligt.

    Brug forskellige metoder til at komme i kontakt med kunden (telefonopkald, SMS, breve og e-mails), men gør det også så nemt som muligt for kunden at betale, ved at tilbyde flere forskellige betalingsmetoder (Netbank, MobilePay, Girokort, bankoverførsel). Husk, jo lettere det er for din kunde at betale, jo hurtigere får du pengene.

    Har du brug for hjælpe til at foretage opfølgningen af de udestående fakturaer, og eventuelt inkasso på et senere tidspunkt, så tøv ikke med at kontakte bureauer, som er specialiserede i inddrivelse af gæld. Inkassofirmaet vil varetage hele processen og overtage dialogen med din kunde. Du slipper hermed for at skulle bruge energi på at sætte dig ind i lovgivning og regler for området, og for at tage den svære samtale med kunden.
  5. Reducér omkostninger ved at opfordre til forskudsbetaling

    Bed om hurtigere betaling fra dine kunder, eksempelvis forudsat at de herved modtager ekstra fordele.

    Gør det nemt for dig selv ved at have et faktureringsprogram, hvor det er let at indtaste relevant information, såsom beløbet, forfaldsdatoen, tekst på produktkategorier og anden relevant information. Du kan også inkludere konsekvenserne ved ikke at betale inden for den fastsatte periode, jævnfør betingelserne i kontrakten.
  6. Omorganisering af personale

    Den menneskelige ressource er den vigtigste for enhver virksomhed, men hvis den ikke fungerer i den etablerede formel, er der behov for en reorganisering ved at tilpasse og træne medarbejderne til de nye socioøkonomiske udfordringer.

    Alle beslutninger skal træffes ansvarligt for ikke at påvirke medarbejdernes trivsel, men være et win-win for alle parter. Foreslå for eksempel reducering af arbejdstiden i en periode, men med den forudsætning at medarbejderne deltager i faglige orienterings- og udviklingskurser i deres nyfundne fritid.

    Omskoling og omorganisering af eksisterende medarbejdere medfører generelt færre omkostninger end ansættelse af nye medarbejdere.

Uanset hvad man handler med og hvilken branche man agerer i, bør man altid være åben for nye idéer, da inspiration kan komme fra uventede kilder.

Det er derfor vigtigt at være fleksibel, men samtidig basere beregninger og prognoser så tæt på virkeligheden som muligt. Det er også vigtigt at huske på, at for kunne generere et positivt cash flow, skal man sørge for at skabe en positiv virksomhedskultur.


Få hjælp til forbedring af dit cash flow

Kontakt os for en uforpligtende snak