Bedre økonomisk forståelse har en betydning for den grønne udvikling

Unge danske forbrugere har for alvor fokus på bæredygtighed, men det er ikke kun færre flyrejser og mindre kød i indkøbskurven, der gør en forskel. En større forståelse for sammenhæng mellem privatøkonomi og grøn udvikling er nødvendig.

Unge danske forbrugere har for alvor fokus på bæredygtighed, men der er brug for at skabe større forståelse for sammenhæng mellem privatøkonomi og det generelle samfund. Især uddannelse af den næste generation af forbrugere kan spille en rolle for den bæredygtige udvikling.

Når regningerne ikke betales, har det ikke kun konsekvenser for privatøkonomien, men også for samfundsøkonomien og den bæredygtige udvikling af samfundet. Tal fra seneste udgave af European Payment Report viser, at lange betalingsbetingelser og sene betalinger udgør en risiko for den bæredygtige udvikling hos danske virksomheder og derfor ultimativt også for de varer, vi forbruger.

Mens virksomheder kan hjælpe den bæredygtige udvikling på vej ved at betale deres leverandører hurtigere, så er der også brug for at skabe større forståelse for sammenhæng mellem privatøkonomi og det generelle samfund hos forbrugerne. Især uddannelse af den næste generation af forbrugere kan spille en rolle for den bæredygtige udvikling.

Afvikling af gæld og rettidig betaling er også bæredygtighed

Tal fra European Consumer Payment Report 2020 viser, at forbrugerne i alderen 18-21 år er motiverede til at have et bæredygtigt forbrug og generelt reducerer deres forbrug for at være mere bæredygtige. Men én ting er at købe bedre og mindre, en anden ting er at betale til tiden og afvikle eventuel gæld.

For selvom det at betale regninger til tiden nok kan virke mindre presserende end at vælge vegetarisk i supermarkedet, har det ikke desto mindre også en betydning for den bæredygtige udvikling af samfundet.

Hvis regningerne ikke bliver betalt til tiden, risikerer vi, at det går langsommere med at få flere bæredygtige og miljøvenlige varer på hylderne. Det er det komplekse økosystem, der forbinder privatøkonomi og bæredygtighed, og det er derfor, at det er vigtigt at få gæld og privatøkonomi på skoleskemaet.

Netop skolen spiller en afgørende rolle i at uddanne den næste generation i bæredygtig økonomi. For selvom de unge i stigende grad henter deres viden om økonomi på sociale medier, er det fortsat skolen, der er den primære kilde til økonomisk viden, efterfulgt af forældrene og banken.

Derfor har Intrum taget initiativ til at undervise gymnasielever i økonomi og gæld, så den næste generation får den bedste start på deres økonomiske liv, og vores klienter og samfundet forhåbentlig kan få gavn af en generation af mere bevidste forbrugere.