Det bør du overveje, når du vælger inkassopartner

Et inkassoselskab hjælper dig med at blive betalt hurtigere, men kan også bidrage med meget mere. Læs her hvilke faktorer, der er vigtige at overveje, så du får mest muligt ud af samarbejdet med din inkassoleverandør.

Tid er penge

Du har højst sandsynlig valgt at få hjælp af et inkassoselskab, fordi du bl.a. ønsker at få betaling så hurtigt som muligt. Derfor er det relevant at finde ud af, hvilken løsningsgrad inkassoselskabet har indenfor givne tidsperioder.
Løsningsgraden beskriver inkassoselskabets evne til at inddrive. Den er opgjort i procent, og måler hvor mange penge, der samlet set er inddrevet på dine inkassosager.

Husk at løsningsgraden kan variere alt efter:

  • kravets størrelse
  • kravets kompleksitet, er der tvister (uenighed om kravet)
  • hvad kravet omhandler - produkt og branche
  • hvem skyldner er - demografi og geografi

Jo flere oplysninger, du kan give om den der skylder dig penge, jo lettere er det at inddrive dit krav.

Den tid det tager for inkassoselskabet at indkræve din udestående gæld, er også vigtigt at overveje. Et seriøst inkassobureau, vil kunne give dig indblik i det gennemsnitlige antal dage, det tager at løse en sag.

Hvordan behandler inkassoselskabet dine kunders data?

Hvordan virksomheder håndterer kundernes persondata har altid været vigtigt, og med GDPR er der kommet endnu strengere krav til håndtering og tilgang til data. Ethvert inkassoselskab bør kunne dokumentere, hvordan de anvender dine kunders data. Denne information bør være tilgængelig for alle - og gerne på deres hjemmeside.

Nogle inkassoselskaber tilbyder en selvbetjeningsportal, hvor din kunde kan få en oversigt og status på deres sager, uden at skulle tage direkte kontakt til inkassoselskabet. Sådan en platform bør være brugervenlig og nem at bruge. Bed eventuelt om en beskrivelse af de muligheder brugeren har.

Læs om hvordan Intrum behandler persondata

Kan inkassoselskabet bidrage med digitalisering og datadrevne løsninger?

En måde at evaluere inkassoselskabet på er, at se på den værdi de kan tilbyde, i form af tillægsydelser og brug af data.

De fleste inkassoselskaber besidder store mængder data, men hvordan bruger de dem? Det kan være en god idé at vide, hvordan din inkassopartner anvender disse data - udvikler de for eksempel specifikke produkter, eller bruger dem til kundesegmentering. Måske bruger de dataene til at vurdere, hvem der skal have kredit eller ej? Dette kan hjælpe dig i dine overvejelser om, hvilke kunder du skal vælge, uden at risikere tab. Herved bliver det nemmere at finde den rette balance mellem lav og høj risiko. Hvis du har for lidt tab, kan dette være en indikation på, at du er for hård i din kundeudvælgelse. Hvis du giver kredit til flere kunder, kan du måske øge omsætningen.

Med adgangen til data er det også naturligt, at inkassobureauerne arbejder med de seneste tendenser i inkassomarkedet, og derfor også har fokus på udviklingen blandt skyldnere. Denne viden kan danne grund for løsninger, som inkassoselskabet selv benytter til at optimerer inddrivelsesprocessen, men det kan også være løsninger du som klient kan tage i brug.

Se på hele værdikæden

Det er vigtigt, at du føler der bliver taget godt hånd om dine kunder. Du bør derfor kunne spørge inkassoselskabet om, hvilke værktøjer de bruger, til at inddrive dine krav og måle tilfredshed hos dine kunder, samt hvilke tiltag du kan foretage i din egen kreditstyringsproces.
Kig på den samlede værdikæde som inkassoselskabet tilbyder. Løsningsgrad, kredittid, betalingsmuligheder og kundeoplevelse er alle faktorer, som vil have en direkte påvirkning på bundlinjen og reducering af tab.

Hvad er dine behov?

Alle virksomheder har forskellige behov. Hvad sælger du? Hvem er dine kunder? Hvor mange fakturaer sender du om måneden? Dette er faktorer, som er vigtige at tænke på i inkassoprocessen. Det er også vigtigt at overveje, om du har brug for hjælp til at sende rykkerskrivelser, eller brug for retslig behandling. Har du en sag med tvist, kan du vurdere inkassoselskabets evne til at løse den, og undersøge hvad de gør for at undgå, at tvister i det hele tager opstår.

Spørg ind til hvilke løsninger inkassoselskabet tilbyder, og hvordan de kan imødekomme dine behov.