Black Friday nærmer sig - ny undersøgelse viser, at forbrugerne køber mindre end før pandemien for at fremme en mere bæredygtig livsstil
Et flertal af danskerne er i stigende grad opmærksomme på bæredygtighed, når de shopper – hvilket skaber nye udfordringer for virksomheder. 4 ud af 10 siger, at deres interesse for bæredygtighed motiverer dem til at begrænse deres forbrug, og hele 40 procent unge ville ikke føle sig skyldige over at betale uetiske firmaer senere end aftalt.
Ifølge Intrums seneste undersøgelse, European Consumer Payment Report 2021, bliver forbrugerne mere og mere interesserede i at begrænse deres forbrug, efterhånden som de bevæger sig mod en mere cirkulær livsstil.
Efterhånden som klimaforandringer stiger på forbrugernes og virksomhedernes dagsorden, fremhæver vores resultater behovet for, at virksomheder bedre forstår, hvordan deres påvirkning af miljøet opfattes af forbrugerne. Vores undersøgelse viser, at forbrugerne, især den yngre generation, bruger deres forbrug til at lægge pres på agendaen omkring bæredygtighed. Ved at fokusere på bæredygtighed kan virksomheder balancere deres risici og være bedre rustet til at trives og vækste.Siv Hjellegjerde Martinsen, Managing Director Market Scandinavia | Intrum
Forbrugerne omfavner bæredygtig adfærd…
Næsten halvdelen af de adspurgte køber mindre end de plejede at gøre før pandemien, for at reducere spild og leve mere enkelt.
- Flere end 2 ud af 5 køber mindre nu, end de plejede før pandemien.
- Interessen for at begrænse forbruget på grund af bæredygtighed er størst blandt kvinder og højtuddannede.
- Det ser ud til at, at forældre ønsker at sætte et eksempel for deres børn, hvor de i stigende grad reparerer eller genbruger genstande frem for at købe nye ting hele, siger 62 procent med hjemmeboende børn.
…men dyre produkter blokerer vejen til en mere bæredygtig livsstil
En blokering, der forhindrer folk i at leve så bæredygtigt, som de gerne vil, er, at miljøvenlige produkter anses som dyre:
- 44 procent siger, at de ikke har råd til at leve så bæredygtigt, som de gerne vil.
- Blandt de danske forbrugere med lav indkomst ville 6 ud af 10 have en mere bæredygtig livsstil, hvis de havde råd til det.
Forbrugerne forventer i stigende grad, at virksomheder bekræfter deres værdier og er villige til at straffe uetiske virksomheder
Flere end hver anden dansker siger, at de ikke ville købe fra en virksomhed, som de vidste var ansvarlig for at skade miljøet. Det er især de ældre generationer, som er villige til at boykotte virksomheder, som ikke respekterer miljøer. 6 ud af 10 Bommere vil ikke handle med virksomheder der skader miljøet, hvor kun 4 ud af 10 Gen Z siger det samme.
2 ud af 5 siger, at de bruger deres indflydelse som forbrugere til at drive positive sociale forandringer. Hver femte ikke føle skyld over at betale en virksomhed senere end aftalt, hvis de mente, at virksomheden var uetisk. Hele 40 procent af de 18-21 årige er villige til at lade betalingen udeblive, hvis de synes en virksomhed agerer uetisk.
Om European Consumer Payment Report 2021
European Consumer Payment Report er baseret på en undersøgelse foretaget på tværs af 24 europæiske lande. Der er indsamlet data fra 24.012 forbrugere, herunder 1.000 i Danmark, for at opnå indsigt i forbrugeres syn på deres egen økonomiske situation, herunder deres forbrugsvaner og evne til at håndtere privatøkonomi. Undersøgelsen blev udført i perioden 27. juli - 24. august 2021.
Hele rapporten publiceres den 30. november og kan indtil da forudbestilles på intrum.com/ecpr2021