Hold dig opdateret omkring betalingsadfærd og inkasso  

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær en af de første til at få nyttig viden, plus invitationer til webinarer direkte i din indbakke. 

Læs mere ›

Selvstændig håndværker? Sådan undgår du sure kunder

Sure kunder kan være dyre, når man er selvstændig håndværker. Få 5 gode råd til, hvordan du med nogle få forholdsregler kan holde dine kunder glade.

Sådan undgår du sure kunder som selvstændig håndværker

1. Hav styr på kommunikationen

Fejlkommunikation er den hyppigste årsag til, at kunder føler sig dårligt behandlet. Ansvaret for god kommunikation ligger dog primært hos dig, og derfor er det vigtigt, at du er god til at lytte til dine kunder. På den måde kan du mindske risikoen for misforståelser.

Kommunikation kan især blive udfordrende, hvis det sker på skrift. Der kan dels opstå misforståelser i forhold til budskabet, men derudover er der også stor risiko for at tonen bliver misforstået. En hurtig mail kan nemt komme til at lyde uvenlig.

Kort sagt handler det i høj grad om at finde balancen mellem skriftlig og verbal kommunikation. Dette kan du for eksempel gøre ved at have aftaler på skrift og følge op med telefonopkald.

2. Giv ikke for optimistiske løfter

Du vil med garanti gerne gøre dine kunder glade, og de fleste kunder sætter pris på hurtig service. Det kan være en stor motivationsfaktor til at give hurtige deadlines, men du skal også være forsigtig. Du pas på med at være optimistisk med dine deadlines, da der kan ske uforudsete ting, så du ikke kan overholde dem.

En kunde bliver sjældent vred over en lidt senere deadline, men kan det virkelig slå skår i kundeforholdet, hvis du ikke kan levere en service som aftalt. Ved at sætte en senere deadline, bliver det måske endda muligt for dig, at blive færdig med en opgave før tid – hvilket vil gøre de fleste kunder glade.

3. Oplys kunden om risikoen for ekstra udgifter

Ligesom med tidsforbruget er det også vigtigt at være ærlig med hensyn til den samlede pris overfor kunden. Mange kunder går meget op i prisen, og selv ekstraudgifter på et par hundrede kroner kan være med til at give en negativ oplevelse.

Når du aftaler opgaven med kunden, er det vigtigt, at du oplyser om risikoen for ekstra udgifter. Du skal naturligvis kun oplyse om realistiske udgifter.  Dit professionelle indblik i opgaven burde hjælpe dig med at vurdere, hvad kunden har behov for at vide.

4. Vær ærlig, hvis du begår fejl

Vi kan alle begå fejl, og det er vigtigt, at du er ærlig, hvis du begår fejl i dit arbejde. Fejl bliver typisk opdaget før eller siden, og du kan ende i en meget ubehagelig situation, hvis du ikke har gjort kunden opmærksom på det.

Du vil fremstå mere professionel, hvis du er ærlig omkring fejlen og samtidig giver kunden en konkret løsningsplan, så de ved, at du har styr på det.

Nogle håndværkere står i dag i en situation, hvor flere kunder først har opdaget fejl efter samarbejdet er afsluttet. Det kan hurtigt give et dårligt ry, hvis der begynder at tegne sig et mønster.

5. Få hjælp af professionelle til at håndtere dårlige betalere

Pengeopkrævning er én af de situationer, hvor der virkelig kan opstå uenighed mellem håndværker og kunde. Heldigvis betaler de fleste kunder uden problemer, men der vil altid være tilfælde hvor betalingen udebliver.

Det kan være vanskeligt at håndtere dårlige betalere og kommunikationen mellem dig og din kunde kan nemt gå skæv. Hvis du ikke føler dig komfortabel ved at indgå i dialog med dårlige betalere, kan du få hjælp fra et inkassobureau til at håndtere processen for dig.

Inkassofirmaet overtager den svære dialog, så du undgår direkte konfrontationer med kunden. Dette fjerner samtidig også eventuel negativ opmærksomhed fra dig og din virksomhed.

Inkassofirmaer er specialister i at håndtere dårlige betalere på en god og professionel måde. De har dybdegående kendskab til betalingsadfærd og ved hvordan man i fællesskab med kunden finder den bedst mulige løsning.


Har du kunder der ikke betaler?

Lad os hjælpe dig