Hvad er god inkassoskik?

God inkassoskik dækker over en række retslige standarder, som er lovpligtige, og som derfor skal overholdes af alle, der driver inkassovirksomhed. God inkassoskik er først og fremmest opstillet for at beskytte skyldner, men den beskytter også kreditor.

Hos Intrum sikrer vi os altid, at vi er i overensstemmelse med god inkassoskik, så vores klienter og deres kunder bliver behandlet etisk korrekt og er i trygge hænder hos os. For at opretholde den gode inkassoskik ledes vi hos Intrum af vores  kerneværdier: Empathy, Ethics, Dedication og Solutions. Alle værdierne er vigtige for vores identitet og fremgår i alle vores arbejdsprocesser.

God inkassoskik har først og fremmest til formål at beskytte skyldner, men den beskytter også kreditor.

Hvorfor er god inkassoskik vigtig?

God inkassoskik er ikke bare et begreb, som inkassofirmaer bruger i flæng, fordi det lyder godt. Det er et krav, der er forankret i inkassoloven, som alle inkassofirmaer skal følge.

God inkassoskik er med til at sikre, at skyldner og sælger behandles ordentligt, mens inkassosagen pågår. Skyldneren må eksempelvis ikke udsættes for et urimeligt pres, når skyldnerens sag behandles. Hvis den gode inkassoskik ikke overholdes af inkassovirksomheden, kan det betyde, at inkassovirksomheden mister sin autorisation.

Derfor er vi hos Intrum naturligvis meget opmærksomme på den gode inkassoskik, så vores klienter og deres kunder bliver behandlet på en etisk og respektfuld måde.

Handlinger, der er i strid med god inkassoskik

Der findes flere eksempler på handlinger, der er i strid med god inkassoskik.

En inkassovirksomhed må eksempelvis ikke inddrive en gæld over for skyldner, hvis gælden endnu ikke er forfalden. Det er ligeledes et brud på god inkassoskik, hvis opkræveren (eksempelvis sælger selv eller inkassofirmaet) vildleder, chikanerer eller truer skyldneren med at give oplysninger om gælden til skyldnerens arbejdsgiver eller omgangskreds.

God inkassoskik beskytter som sagt ikke kun skyldner; din virksomhed er i mange tilfælde også beskyttet af god inkassoskik. God inkassoskik skal sikre, at din virksomheds interesser bliver prioriteret. En inkassovirksomhed må eksempelvis ikke give nedslag til skyldneren, så skyldner kan nøjes med at betale en andel af gælden tilbage. Det kan kun ske, hvis du giver inkassovirksomheden accept til det.

En inkassovirksomhed har desuden pligt til at vejlede og undersøge mulighederne for, rent faktisk at inddrive gælden, og hvilke omkostninger det vil medføre. Ved sager, hvor kunden ikke har mulighed for at tilbagebetale sin gæld, har den pågældende inkassovirksomhed pligt til at rådgive dig som sælger herom.

Vi ønsker at gøre en forskel

Vi kan hjælpe dig

Gældsinddrivelse er et vigtigt led i at sikre en sund og bæredygtig samfundsøkonomi. Hos Intrum ønsker vi at gøre en forskel for virksomheder, mennesker og samfund ved at bidrage til at minimere konkurser, sikre arbejdspladser, og forhindre yderligere gæld.

Vores markedsledende position giver os en unik mulighed for at drive udviklingen af hele branchen i en etisk retning og dermed skabe værdi.

Vi stræber altid efter at være en betroet samarbejdspartner, hvor respekten er gensidig mellem os og vores klienter. Vi ved, at relationen til dine kunder er vigtig. Dine kunder skal have en god og retfærdig behandling, og det sikrer vi gennem en empatisk og respektfuld dialog, så inddrivelsesprocessen ikke blot bliver effektiv, men også gunstig for jeres fremadrettede relation.

Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål?

Har du brug for hjælp til at inddrive gæld fra dine kunder? Så er vi her for at hjælpe dig. Kontakt os for en uforpligtende snak.