Fem fejl enhver iværksætter bør undgå

At være iværksætter kan være en lang rejse med succes, nedture og ganske sikkert en masse fejl, som du kan lære af. Her giver vi dig mulighed for at lære af andre iværksætteres fejltrin, så du slipper for at erfare det på den hårde måde selv.

Det er frem for alt en bedrift at være iværksætter. Det er lykkedes dig at føre en idé ud i livet, som samtidigindbringer dig penge, og som du arbejder for med glæde. Alt sammen mens du er din egen chef.

Uanset om du lige er startet ud eller har mere erfaring med iværksætteri, er tingene ikke altid rosenrøde, og øjeblikke med succes og glæde skifter med dem, hvor du laver fejl og gennemgår svære tider.

Heldigvis lærer du hele tiden nye ting og bliver klogere af dine fejl, men hvis du kan undgå dem eller lære af andres fiaskoer, vil du gøre dit eget arbejde nemmere.

Undgå disse fejl som iværksætter

Her er de fem mest almindelige fejl iværksættere ofte laver, og hvordan du undgår dem.

  1. Prøver at gøre det hele selv

    Denne fejl begås af de fleste iværksættere, især i begyndelsen. Følelsen af den magt det giver at have din egen forretning, kan friste dig til at prøve at gøre alt selv. Den iver kan dog slide dig ned både fysisk og mentalt, og dit arbejde vil komme til at lide.

    Er du lige startet ud og ikke har råd til medarbejdere, bør du prøve at outsource nogle af dine opgaver til freelancere. Hvis du kan finde midlerne til det, er det værd at investere i mindst én medarbejder, som kan håndtere nogle af de opgaver, som ikke er din egen kernekompetence.

  2. Har ikke fokus på markedsføring

    Alle virksomheder, uanset hvor innovative de er, har brug for at promovere sig for at nå ud til så mange potentielle kunder som muligt.

    Selvom du allerede har en stabil base af loyale kunder, kan du tiltrække endnu mere opmærksomhed og endnu flere kunder gennem markedsføring. Hertil kommer at flere og flere shopper online eller bruger online medier til at foretage research omkring serviceydelser.

    Det betyder, at investering i digital markedsføring er et klogt valgt i vores digitale tidsalder, og et godt værktøj, som kan hjælpe dig med at udvikle din virksomhed.

  3. Sætter ikke opnåelige mål

    En af største fejl iværksættere begår, er at sætte uopnåelige mål - eller ikke at sætte nogle mål overhovedet.

    Alle iværksættere ønsker succes, og jo hurtigere den kommer, jo større er glæden. Men af entusiasme, eller et ønske om perfektion, sætter mange uopnåelige mål.

    I princippet kan målet være hvad som helst, og det er helt okay, hvis dit mål for eksempel er at tjene ti millioner kroner i omsætning. Du skal bare være forsigtig og sætte en realistisk tidsramme, ellers kan du hurtigt blive træt af at skulle arbejde hårdt, uden at se den ønskede fortjeneste, og blive skuffet i tilfælde af fiasko.

  4. Holder idéer for sig selv

    Det første skridt i at starte en virksomhed er at få en idé til en tjeneste eller et produkt, der skal sælges. Nogle iværksættere foretrækker ikke at tale om deres idéer, før de lancerer dem. Dette enten på grund af overtro eller frygt for, at en anden vil stjæle deres idé.

    Men, hvis du taler om din forretningsidé, vil du være i stand til at udvikle den baseret på feedback og endda finde folk, der er interesserede i at investere i den fra de tidlige stadier. Med hensyn til at stjæle idéen skal du huske på, at flere kan have den samme idé, men at udførelsesteknikken og måden hvorpå den føres ud i livet er forskellig.

  5. Behandler ikke udestående fakturaer

    Den uløste situation med ubetalte fakturaer fra kunder er en af de største fejl iværksættere kan begå, da det er lig med tabt omsætning.

    Det er primært meget travle iværksættere, og dem som accepterer at kunder betaler senere, der er mest påvirket. Nogle undlader at inddrive sine penge, mens det  for andre lykkes i sidste ende med en masse besvær og/eller store sagsomkostninger.

    Det kan være vanskeligt at håndtere dårlige betalere og kommunikationen mellem dig og din kunde kan nemt gå skævt. Ender du i en situation med kunder der ikke betaler, kan du få hjælp af et inkassofirma til at håndtere processen for dig.

    Inkassofirmaer er specialister i at håndterer dårlige betalere og har dybdegående kendskab til betalingsadfærd. De ved hvordan man opnår betaling, uden at skade forholdet til dine kunder.


Har du kunder der ikke betaler?

Lad os hjælpe dig