Hold dig opdateret omkring betalingsadfærd og inkasso  

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær en af de første til at få nyttig viden, plus invitationer til webinarer direkte i din indbakke. 

Læs mere ›

Få et bedre forhold til dine kunder og reducér ubetalt gæld

Ofte bliver personlige relationer ikke tillagt den betydning, de i virkeligheden har. De kan dog være afgørende for, at dit samarbejde med kunder kan udvikle sig tilfredsstillende.

Det kan betale sig at pleje sine kunderelationer. Ikke blot for at sikre dig, at dine kunder forbliver kunder, men det kan også være med til at sikre, at du får rettidig betaling for dine varer eller services.

En god kunderelation er ikke garanteret fra starten og det kræver arbejde at fastholde dine kunder. Her får du fem gode råd til, hvordan du kan få et godt forhold til de fleste og på den måde sikre det bedst mulige samarbejde.

Et godt kundeforhold kan reducére ubetalt
Personlige relationer til kunder kan ikke blot give dig et godt samarbejde med kunden, det kan også sørge for, at dine kunder bliver bedre betalere.

5 gode råd til at sikre det bedst mulige forhold til dine kunder

  1. Læg kortene på bordet

    For at undgå misforståelser senere, er det vigtigt, du fra begyndelsen tydeligt klarlægger forholdene omkring samarbejdet.

    Kontrakten skal derfor angive; hvad der skal leveres, til hvilken pris, i hvor lang tid og, vigtigst af alt, hvad betalingsbetingelserne er.
  2. Venlighed frem for alt og overfor alle

    Alle kunder, uanset størrelse, skal føle, at de er en prioritet for dig. Derfor er det vigtigt, at du etablerer en god relation med hver enkelt af dem, hvor de føler sig godt behandlet.

    Dette uagtet om de er faste kunder, eller om det er første gang, de handler med dig. Et kundeforhold der er baseret på venlighed og empati hjælper dig med at fastholde kunden og skabe langvarige forbindelser.
  3. Beløn loyalitet

    Du må aldrig glemme, at dine faste kunder er dem, der giver stabilitet til din forretnings økonomi. Den gode behandling du giver alle dine kunder, bør især tilgodeses dine loyale kunder. De skal mærke, at de er vigtige for dig, og at du gør hvad du kan, for at give dem den bedst mulige service.
  4. Husk deadlines

    Husk altid at levere til tiden. En brudt aftale er første skridt mod en utilfreds kunde. Herudover er det en god idé at hjælpe dine kunder til at overholde deres forpligtelser. Det kan du eksempelvis gøre ved at sende en opsummering af eventuelle møder pr. mail og ved tydelig udspecificering af de fakturaer du fremsender - herunder hvad der er solgt, kredittid, ordrenummer og betalingsoplysninger.
  5. Diplomati og insisteren

    Oplever du, at dine kunder ikke betaler til tiden, bør du behandle situationen insisterende, men også med diplomati og tålmodighed - og husk altid af have din dokumentation i orden.

    Dette er nogle af nøglerne til at inddrive en forfalden faktura med succes. Det tilrådes også, at du undersøger årsagerne til forsinkelsen, udviser empati for årsagen og tilbyder alternative betalingsmuligheder.

    Det mest tilrådelige er dog, at få hjælp af et inkassofirma, som er specialiseret i forebyggelse og inddrivelse af misligholdt gæld, uden at skade forholdet til dine kunder.

    Det er under alle omstændigheder vigtigt at have en god proces for håndtering af inddrivelse, samt forhindre at ubetalte fakturaer går tabt i fakturabogen, da dette vil reducere virksomhedens likviditet.