Hold dig opdateret omkring betalingsadfærd og inkasso  

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær en af de første til at få nyttig viden, plus invitationer til webinarer direkte i din indbakke. 

Læs mere ›

Debitorstyring sikrer dine penge

Det er egentlig meget simpelt: Betaler dine kunder ikke til tiden - eller undlader de helt at betale - kan det skabe problemer for din likviditet. Og en likviditet på gyngende grund er et dårligt udgangspunkt for din egen evne til at kunne betale de regninger, der formentlig er en fast del af din virksomheds hverdag.

Derfor er det vigtigt at holde styr på dine kunder - og rykke dem, hvis de overskrider betalingsfristen. 

Her kan du blive klogere på, hvad debitorstyring er, og hvordan du udfører den mest effektivt, så du undgår ubehagelige overraskelser.

Hvad er debitorstyring?

Debitorstyring er i bund og grund et regnskabsmæssigt redskab til at holde styr på de kunder, der eventuelt har et udestående og skal betale til din virksomhed.

Med god debitorstyring kan du rykke dine kunder til tiden, så din virksomhed modtager den betaling, den har krav på. Effektiv debitorstyring er afgørende for, at risikoen for dine tab minimeres, og dit likvide beredskab forbedres. 

Hvad er opskriften på en effektiv debitorstyring?

Debitorstyring giver dig nogle vigtige fordele - men det er afgørende, at du har styr på opskriften, så dine arbejdsgange kan blive så effektive som muligt. Her har vi listet de vigtigste punkter for god debitorstyring:

  1. Oprids dine betalingsbetingelser på forhånd, så det er nemt for dine kunder at betale fakturaen for det produkt eller den ydelse, de har modtaget.
  2. Så snart din kunde har modtaget dit produkt eller din ydelse, er det vigtigt, at du sender fakturaen eller påmindelser med det samme.
  3. Vær proaktiv over for de kunder, som har problemer med at betale. Det kan være, at en kunde førhen har overskredet betalingsdatoen, og at du derfor skal være ekstra opmærksom. Eller måske ser du signaler, der tyder på, at kunden har svært ved at få betalt fakturaen.
  4. Sikr dig, at din kunde kender til konsekvenserne ved at overskride betalingsdatoen.
  5. Reager hurtigt, hvis betalingen udebliver – jo længere tid der går, jo sværere bliver det at få dine penge igen.

Har du brug for hjælp, eller vil du vide mere?

Står du i en situation, hvor du ikke ved, hvordan du skal reagere over for en kunde? Så kontakt os endelig - vi står altid klar til at hjælpe.