Hurtigere betaling fra store virksomheder kan gøre en forskel for bæredygtigheden

Intrums årlige European Payment Report viser, at lange betalingsbetingelser og sene betalinger kan sætte en bremse i den bæredygtige udvikling. Hurtigere betaling fra store virksomheder kan gøre en forskel.

Lange betalingsbetingelser og sene betalinger kan sætte en bremse i den bæredygtige udvikling. Hurtigere betaling fra store virksomheder kan gøre en forskel.
Lange betalingsbetingelser og sene betalinger kan sætte en bremse i den bæredygtige udvikling. Hurtigere betaling fra store virksomheder kan gøre en forskel, især for små og mellemstore virksomheder, hvor likviditeten ofte er lavere, og påvirkning af cash-flow spiller en stor rolle i muligheden for innovation og investering i bæredygtig omstilling.

Gabet mellem betalingsfrist og betalingsvarighed udgør ikke kun et problem for den enkelte kreditor. En undersøgelse foretaget af Intrum blandt danske virksomheder viser, at 70 procent mener, at hurtigere betaling ville kunne forbedre den bæredygtige performance i deres virksomhed, ligesom 72 procent siger, at det ville give dem mulighed for at blive mere innovative. Dermed kan vi altså udlede, at langsomme betalere og lange betalingsfrister kan sætte en bremse i den bæredygtige udvikling.

Selvom forbrugerne bør blive klogere på sammenhæng mellem privatøkonomi og samfund og blive bedre til at betale til tiden i den bæredygtige udviklings navn, så er det faktisk i B2B-segmentet, at det står værst til. Selvsamme undersøgelse viser nemlig, at betalingsgabet er størst, når det kommer til betalinger mellem virksomheder.

Hvor gabet mellem betalingsfrist og betalingsvarighed i B2C-segmentet er på 9,13 dage, er det i B2B-segmentet på hele 12,14 dage. I gennemsnit betaler B2B-segmentet således først efter 52,32 dage mod en betalingsfrist på 40,18 dage.

Det har især betydning for små og mellemstore virksomheder, hvor likviditeten ofte er lavere, og påvirkning af cash-flow spiller en stor rolle i muligheden for innovation og investering i bæredygtig omstilling.

Store virksomheder har et ansvar

Lige netop betaling fra store virksomheder til små og mellemstore virksomheder bliver også belyst i European Payment Report 2021. I undersøgelsen svarer 71 procent af de danske virksomheder, at store virksomheder har et ansvar over for samfundet i form af at betale små virksomheder til tiden.

På trods af denne erkendelse svarer 28 procent af de store virksomheder, at de betaler deres leverandører senere, end de ville acceptere fra deres egne kunder, ligesom 69 procent af de store virksomheder angiver, at de sjældent tænker over den negative påvirkning, som sene betalinger har for små virksomheder.

Der er dog håb for den bæredygtige udvikling, for på tværs af store og små og mellemstore virksomheder angiver 53 procent af de danske virksomheder, at de tager initiativer for at blive bedre til at betale deres leverandører til tiden.