Grundet coronakrisen frygter danske virksomheder påvirkningen af en recession og bliver presset til at acceptere ugunstige betalingsbetingelser

En ny undersøgelse fra Intrum viser, at danske virksomheder i langt højere grad frygter effekten af en potentiel recession, end de gjorde før Covid-19 epidemien.

Næsten halvdelen (44%) af danske virksomheder forudser, at en recession vil medføre alvorlige konsekvenser for virksomheden. Dette er steget fra 18% før coronakrisen, til 53% under krisen.

Konsekvenserne ved coronakrisen er mange for de danske virksomheder. Fremtidsudsigterne kan se mere dystre ud og en potentiel recession kan forekomme uoverskuelig, og være afgørende for virksomhedens overlevelse.
Jens Hjortflod, Adm. Direktør hos Intrum i Danmark.

9 ud af 10 danske virksomheder har i løbet af de seneste 12 måneder accepteret længere betalingsfrister, end de føler sig komfortable med.

Især små og mellemstore virksomheder har følt sig pressede efter udbruddet af covid-19. Dette afspejler sig blandt andet i, at virksomhederne har presset på for, at få forlænget deres kredittider. Før coronakrisen bad 69% om længere betalingsfrister, hvilket er steget til 75% efter covid-19-udbruddet. Udover at flere mindre virksomheder har efterspurgt længere betalingsfrister, har flere også fået dem bevilliget. Før covid-19 har 47% følt sig presset til at acceptere længere betalingsfrister fra små og mellemstore virksomheder, end de føler sig komfortable med, og efter er dette steget til 55%.

Jens Hjortflod, Adm. Direktør hos Intrum i Danmark.

”Der er ingen tvivl om, at mange små og mellemstore virksomheder har følt sig økonomisk trængt op i en krog. Noget tyder på, at de ved at forlænge kredittiden så meget som muligt, håber på, at dette er et middel til at overleve krisen og komme ud på den anden side”, siger Jens Hjortflod og tilføjer ”Vi ser også, at kunderelationen generelt er kommet mere i fokus, hvor motivationen til at acceptere længere frister i høj grad findes her.”

4 ud af 5 danske virksomheder siger, at de har accepteret længere betalingsbetingelser, end de er komfortable med, da de ikke ønskede at skade kundeforhold. Dette er steget fra 77% før covid-19 epidemien, til 83% efter.


Få mere viden