Danskerne drømmer om en grøn jul

En stigende interesse i bæredygtighed indikerer, at mange har til hensigt at bruge færre penge på julegave i år. Hver tiende siger dog, at de vil bruge flere penge, end de har råd til, i et forsøg på at være 'grønne' forbrugere.

Med det meste af Europa stadig under lockdown på grund af Covid-19-pandemien, vil mange af os have en mere tilbageholdende jul i år. Ud over restriktionerne og begrænsninger forbundet med lockdown, har pandemien sat nogle forbrugere under yderligere økonomisk pres.

Ifølge European Consumer Payment Report 2020 siger en femtedel, at de har mistet indkomst som et direkte resultat af krisen, og yderligere 20 procent siger, at de forventer et snarligt fald. På den anden side ser vi forbrugere, hvis økonomiske situation ikke er blevet påvirket af pandemien, og som nu ser sig i stand bedre til at træffe fornuftige økonomiske beslutninger, f.eks. at spare mere op eller ændre forbrugsvaner og -adfærd.

Covid-19 er en stærk påmindelse om forholdet mellem økonomisk, fysisk og planetarisk sundhed. I takt med at forbrugerne reflekterer over udfordringer omkring klimaforandringer, påvirker bæredygtighed deres købsadfærd.

4 ud af 10 begrænser deres forbrug for at reducere klimaaftryk

37% af danskerne begrænser deres forbrug for at blive mere bæredygtige, og danskerne er ikke alene om ønsket i at reducere deres personlige klimaaftryk. På tværs af Europa ser vi en stigende interesse for bæredygtighed, hvor Portugal og Rumænien ser ud til at være de mest samvittighedsfulde, hvor 65 procent i begge lande forsøger at reducere deres klimaaftryk.

Hver tredje dansker har valgt at køber færre julegaver, fordi de ikke kan lide det spild der genereres og ønsker at begrænse deres klimaaftryk.

Bæredygtighed påvirker julehandlen

Interessen for bæredygtighed påvirker også julehandlen direkte. En tredjedel har valgt at køber færre julegaver netop fordi, de ikke kan lide det spild der genereres.

I sine bestræbelser på en mere miljøbevidst jul, er der stor forskel på generationernes tilgang. I forhold til Babyboomere (55-64 årige) er næsten tre gange så mange Gen Z og Millennials (18-37 årige) tilbøjelige til at bruge ekstra penge på miljøvenlige gaver, som begrænser deres CO2-aftryk. Også selvom de ikke har råd til det, prioriterer de at købe bæredygtige julegaver.

Det kan tyde på, at ønsket omkring et bæredygtighed liv, hvor man overvejer sit forbrug og det spild det genererer, gør en reel forskel i forbrugernes købsadfærd. Og at især de yngre generationer går forrest imod etablering af et mere bæredygtigt forbrug.


Om rapporten

European Consumer Payment Report 2020 er baseret på en undersøgelsen foretaget af Intrum blandt flere end 24.00 forbrugere i 24 europæiske lande, herunder 1.000 danskere, i aldersgruppen 18-65 år og omhandler spørgsmål omkring privatøkonomi.