Sdan påvirker det handelsbranchen — ændring i forbrugeradfærd

Ændring i forbrugeradfærd og økonomisk barske tider gør, at handelsbranchen og servicevirksomhederne står overfor udfordringer med at få betaling fra deres kunder, som i stigende grad benytter sig af muligheden for "køb nu, betal senere" for at få økonomien til at hænge sammen.

Udfordringer for handelsbranchen og servicevirksomhederne

Forbrugernes økonomi har været hårdt ramt igennem flere måneder, og derfor ses der en tydelig ændring i forbrugeradfærden — nok mere af nød end af lyst. Dét, at skulle indstille sig på den ændrede forbrugeradfærd og samtidig være opmærksom på at imødekomme forbrugernes krav til virksomhederne om bæredygtighed, er en betydelig udfordring for handelsbranchen og servicevirksomhederne. 

En ny undersøgelse foretaget af Intrum fremhæver fire temaer, som forventes at præge 2023 for virksomhederne inden for handel og service:

  1. Stadig mindre tillid blandt forbrugerne til at de kan klare sig økonomisk og et kraftigt fald i de penge, forbrugerne har til rådighed til andet end faste udgifter. 
  2. Forældre ser sig i stigende grad nødt til at købe på kredit for at kunne købe ting til deres børn.
  3. Øgede krav fra forbrugerne til at virksomhederne tager ansvar også socielt med hensyn til ESG — altså bæredygtighed i bred forstand.
    Læs her om Intrum og bæredygtighed.
  4. Ændring i forbrugeradfærd ses blandt andet i den stigning virksomheder, som tilbyder "køb nu, betal senere", oplever. Det er for mange forbrugere den måde, de forsøger at finde pengene til at finansiere deres køb.
Intrums White Paper for Handels- og servicevirksomheder sætte fokus på nogle udfordringer, som skyldes inflation i 2023. Rapporten ses her på billedet.
Handelsbranchen er udfordret af ændring i forbrugeradfærd — grundet højere renter og priser generelt. Læs mere i Intrums White Paper for handel og service.

Sådan kan Intrum hjælpe handelsbranchen og servicevirksomhederne

Hos Intrum, som også er en servicevirksomhed, er vi meget opmærksomme på, at et godt cash flow, etisk inkasso og en helt igennem sund kreditstyring er nøglen til succes. Vi tilbyder vores ekspertise til at hjælpe både vores kunder og deres kunder med at styre sikkert igennem de storme, der præger økonomien her i 2023.

Takket være vores gode relationer med virksomhederne inden for området handel og service, e-commerce og de virksomheder, der tilbyder "Køb nu, betal senere", har vi på første hånd været vidne til de omfattende udfordringer, mange af virksomhedernes kunder dagligt kæmper med — blandt andet på grund af de stigende leveomkostninger.
Manuel Poot, Global Multinational Sales Manager, Intrum

White Paper for branchen Handel og Service

Download her