Glemmer dine kunder at betale?

FAQ og gode råd om inkasso

Læs alt om, hvad inkasso er, og hvordan vi som professionelt inkassobureau, kan hjælpe dig med at inddrive gæld.

Hvad er inkasso?

Inkasso er inddrivelse af gæld. Det betyder, at du opkræver penge fra kunder, der ikke har betalt deres regninger til tiden. Gælden kan både være fakturaer som slet ikke er betalt, eller er delvist betalte.

Inkasso kan foretages af sælgeren selv, en advokat eller et inkassobureau. Benytter du en ekstern inkassopartner, overgår al dialog med kunden omkring gælden til inkassofirmaet.


Gode råd om inkasso


Ønsker du hjælp til inddrivelse af gæld?

Kontakt os og lad os finde en løsning til dig

Ofte stillede spørgsmål

Spørgsmål & svar

Hvad koster inkasso?

Uanset hvor stort eller lille dit behov er, kan vi hjælpe.

Se priser og løsninger her

Hvor meget inddriver I?

Succes for inddrivelse afhænger af en række faktorer, der kan derfor ikke gives garantier på forhånd. Taget over en bred kam, ender i gennemsnit 7 ud af 10 inkassosager positivt.

Er der nogen nedre eller øvre grænse for størrelsen af faktura I inddriver på?

Ifølge loven skal beløbet minimum være 1 kr.

Da der bl.a. bliver pålagt forskellige gebyrer, både overfor dig og din kunde, anbefaler vi, at hovedstolsbeløbet er mindst 50 kr.

Vi mener, at der bør være en etisk grænse for minimumsbeløbet.

Hvorfor tager I provision, når de andre lover hele hovedstolen tilbage?

For at generere så høj en inddrivelse som muligt, benytter vi inkassokonsulenter. Fra erfaring ved vi, at brugen af inkassokonsulenterne skaber bedre muligheder for succes. Provisionen er med til at dække omkostninger ved konsulenterne.

Hvorfor pålægger I ikke provisionen på skyldner, i stedet for at taget det af min hovedstol?

Dette er lovbestemt ved Højesteret.

Kan Intrum hjælp i udlandet og hvordan gør I?

Er din kunde bosiddende i udlandet, kan vi hjælpe dig med inddrivelsen. Intrum har kontorer i 24 europæiske lande og dækker resten af verden gennem et solidt netværk.

Når du sender en udenlandsk inkassosag til os, sender vi den videre til vores kontor eller samarbejdspartner, i det pågældende land. Ved at benytte lokale kompetencer, sikres dybdegående indblik i lokale forretningspraksis, kulturer, love og regler. Det gør, at dine kunder behandles på den bedste vis.

Jeg har en faktura, vil I købe den?

Intrum tilbyder ikke køb af enkeltstående krav. Som tommelfingerregel, skal du have mindst 300 sager, før vi kan lave en prisberegning på porteføljen.

Kan man som privatperson få hjælp til inddrivelse?

Vi anbefaler, at du taler med en advokat.

Får jeg mine penge på én gang, eller kommer de løbende?

Som udgangspunkt vil du modtage betaling en gang om måneden. Har din kunde oprettet en afdragsordning, vil du derfor modtage afbetalingen i rater.

Behandler vi flere sager for dig, vil du ligeledes modtage afregningen samlet, en gang om måneden.

Kan I hjælpe med det retslige forløb?

Vi kan hjælpe dig gennem hele den retslige proces. Via de retlige instanser kan vi opnå fundament på kravet (dom på at din kunde skylder dig pengene), dels indgå betalingsaftaler og der kan gøres udlæg for kravet hos kunden, hvis der er mulighed herfor.

Er sagen over 100.000 kr., eller er der tvister/indsigelser, håndteres sagen gennem vores advokatsamarbejdspartner.

Hvad er en indsigelse

Når din kunde laver en indsigelse betyder det, at kunden ikke er enig i, at han/hun skal betale for varen eller ydelsen.
En indsigelse skal ske skriftligt. Herefter skal det bevises, om der er hold i indsigelsen eller ej. Er indsigelsen reel, må du ikke sende fakturaen til inkasso. Har du allerede sendt sagen til behandling hos Intrum, og indsigelsen opstår efterfølgende, vil vi afklare situationen, og sætte inddrivelsesprocessen på pause i denne periode. Viser det sig, at der ikke er hold i indsigelsen og din kunde derfor er forpligtet til at betale, vil inddrivelsesprocessen fortsætte. Har kunden ret i sin indsigelse, stopper inddrivelsen helt.

Hvad skal jeg gøre?

  1. Sørg for at have dokumentation for ordre, levering og korrespondance med kunden.
  2. Er der tale om mindre uoverensstemmelser, så samarbejd med kunden om at få løst disse, inden fakturaen forfalder.
  3. Er sagen sendt til inkasso, så overlad den direkte dialog med kunden til Intrum.
Hvordan håndterer I indsigelser?

Er din kunde uenig i kravet, skal han/hun lave en skriftlig indsigelse. Herefter skal det bevises, om der er hold i indsigelsen eller ej. Vi afklarer situationen og tager hele dialogen med kunden. I denne periode sættes inddrivelsesprocessen på pause. Viser det sig, at der ikke er hold i indsigelsen og din kunde derfor er forpligtet til at betale, vil inddrivelsesprocessen fortsætte. Har kunden ret i sin indsigelse, stopper inddrivelsen helt.


Betaler dine kunder ikke?

Vi kan hjælpe dig

Vælg den rette inkassopartner