Gode råd til dig der skal flytte hjemmefra

Det er en spændende tid, når man som ung skal starte på en videregående uddannelse eller flytte hjemmefra. For at give den bedste start til det nye kapitel i livet, har vi samlet gode råd til dig, der nu skal stå på egne ben.

En gruppe unge mennesker hænger ud
Få styr på økonomien, så du kan nyde det nye kapitel i dit liv.

Få styr på økonomien

Lav et budget

Lav en liste over alle dine udgifter, så du får et overblik over din økonomi. Ved at lave et budget, kan du se hvor meget, du har at gøre godt med hver måned, og vurdere om du f.eks. er nødt til at få at studiejob, for at have råd til det hele. Et budget skal indeholde alle dine udgifter lige fra husleje, vand, el og varme, til telefoni, streamingtjenester, mad, tøj og gaver. Du skal kort sagt inkludere alt det, du forventer at skulle bruge penge på.

Husk også at lægge penge til side til:

• bøger
  • uforudsete udgifter
  • fester, ferie og andre fornøjelser

Når du har fundet ud af hvad du skal betale hver måned, så husk at holde dit forbrug inden for dit rådighedsbeløb. Bruger du flere penge end du har, kan det blive dyrt at betale dem tilbage igen.

Opret en budgetkonto og tilmeld dine regninger til automatisk betaling

En af de nemmeste måder at få kontrol over alle dine faste udgifter på, er ved at oprette en budgetkonto. Når du får løn eller SU, kan du lave en automatisk overførsel til din budgetkonto, der svarer til det gennemsnitlige beløb af dine faste udgifter. På den måde kan du altid være sikker på, at du har råd til at betale dine regninger. Med budgetkontoen sørger banken for, at regningerne bliver betalt til tiden og du behøver derfor hverken tænke på forfaldsdato eller girokort.

Du kan få hjælp af din bank til at oprette en budgetkonto, og tilføje dine faste udgifter til betaling.

Læs også: 10 gurtige tips til at holde privatøkonomien sund

Unge mennesker sidder og læser
Husk at lægge penge til side til bøger og uforudsete udgifter.

Husk at tegne forsikringer

Selvom forsikringer kan virke dyre, kan det ende med at blive endnu mere dyrt for dig, hvis du ikke er forsikret. Hvad gør du eksempelvis, hvis du bliver ramt af indbrud, din cykel bliver stjålet, eller du kommer ud for en ulykke?

Alle har forskellige behov og forsikringsselskaberne tilbyder forskellige løsninger. De primære forsikringer du får brug for er indboforsikring, en ulykkesforsikring og Sygeforsikring Danmark. Herudover kan det også være en god idé, at få en rejseforsikring.

Der findes flere forsikringsselskaber, som tilbyder billige forsikringer til studerende.

Men hvad dækker forsikringerne?

Indboforsikring

En indboforsikring dækker dine ejendele og giver erstatning, hvis du bliver udsat for indbrud eller tyveri. Den dækker også, hvis dine ejendele bliver beskadiget ved hærværk, vandskade eller brand. Elapparater, som TV, telefoner og hvidevarer, dækkes ved kortslutning eller overspænding.

Herudover ideholder de fleste indboforsikringer også en ansvarsforsikring. Ansvarsforsikringen dækker, hvis du kommer til at skade andre, eller deres ejendele.

Person på cykel
Tegn en forsikring og vær dækket, hvis din cykel bliver stjålet, eller du kommer til skade.

Ulykkesforsikring

En ulykkesforsikring dækker, hvis du kommer til skade og får varige mén eller dør. Det kan for eksempel være, at du får varige mén efter et fald eller et trafikuheld.

Forsikringen dækker dog ikke, hvis du dyrker en farlig sportsgren, hvis en ulykke er forårsaget af en sygdom, eller hvis du er påvirket af alkohol eller stoffer.

Sygeforsikring Danmark

Ved at blive medlem hos Danmark, får du tilskud til en lang række udgifter, som de fleste mennesker har regelmæssigt. Du får bl.a. tilskud til tandlæge, vaccination, briller, kontaktlinser, samt til behandling hos fysioterapeut, kiropraktor, klinisk diætist, akupunktører, zoneterapeut og psykolog.

Rejseforsikring

Den mest almindelige rejseforsikring er en årsrejseforsikring, men du kan også være dækket via din indboforsikring. Der er desuden nogle kreditkort, hvor der er tilknyttet rejeforsikring. Undersøg derfor hos din bank og dit forsikringsselskab, om du allerede har en rejseforsikring, og hvad den dækker.

Rejser du i EU bør du anskaffe et EU-rejsesygesikringskort (det blå sygesikringsbevis).

Husk at sætte dig ind i, om din forsikring dækker ved pludselig sygdom, afbestilling, mistet bagage, forsinket bagage, ferie med farlige sportsaktiviteter og hjemtransport.

Meld dig ind i fagforening og A-kasse

Det er en god idé, at melde sig ind i en fagforening og en A-kasse. Fagforeningen kan give dig rådgivning om job og studie, og A-kassen kan sikre dig dagpenge som nyuddannet.

Det er vigtigt, at du melder dig ind i A-kassen senest 14 dage efter, at du har færdiggjort din uddannelse. Ellers er du ikke sikret ret til dagpenge med det samme, og du vil først kunne modtage dagpenge efter 1 år. Husk, at selve ansøgningen om dagpenge også skal indsende til A-kassen, inden for de 14 dage.

De fleste fagforeninger og A-kasser tilbyder billige (og nogle gange gratis) medlemskab til studerende. Derudover kan du opnå store rabatter på bl.a. forsikringer, kurser, bøger og forbrugsgoder.

Andre gode råd

1. Undgå at købe på kredit. Betal så vidt muligt med det samme, så undgår du at lægge penge til side, eller glemme at betale afdrag til tiden.
  2. Hold dig fra quicklån. Quicklån kan virke som en god idé, men bliver ofte ekstremt dyre at tilbagebetale.
  3. Spørg om studierabat. Der er mange Caféer, offentlig transportmuligheder, museer og butikker der tilbyder rabat til studerende. På den måde kan du spare mange penge.
  4. Spar penge på bøger, ved at købe dem brugt.
  5. Lav madpakke, i stedet for at købe den dyre kantinemad. Du kan også spare penge på mad og cafébesøg, ved at bruge apps som f.eks. EarlyBird og TooGoodTooGo.
  6. Søg om boligstøtte, hvis du bor til leje. Det er måske ikke svimlende summer, der er tale om, men det kan give lidt ekstra luft i budgettet.

Er du kommet til inkasso?

Skulle det ske, at du ikke får betalt dine regninger til tiden og kommer i inkasso, så panik ikke. Følg op på sagen så hurtigt som muligt og kontakt inkassobureauet. Tal med dem omkring din økonomiske situation og søg mulige løsninger.

Er du kommet til inkasso hos Intrum, vil vi altid gøre hvad vi kan, for at hjælpe dig. Kontakt os hvis du har spørgsmål, eller ønsker råd om, hvordan du kan slippe af med gælden.