European Consumer Payment Report 2025
Forbrugertilliden stiger – men gældskløften vokser. Dette års store analyse af forbrugerøkonomien i Europa viser forsigtig fremgang, men fortsat en skrøbelig tillid til økonomien blandt forbrugerne.
Generation Z under pres
Tilbøjelige til impulskøb, trygge ved AI og pressede af sociale mediers glansbilleder – men på vej til at finde sig selv, mentalt og finansielt. Når betalinger glipper, skyldes det oftest manglende penge – ikke vilje.
Forsigtig fremgang, skrøbelig tillid
Flere betaler regningerne og vender tilbage til stabilitet i husholdningsøkonomien, men årene med inflation og uro sidder stadig i kroppen. Mange mærker varige økonomiske mén, mens andre kan spare op — og kløften mellem grupperne vokser.
AI: fra frygt til brugsværdi
Flere ser AI som en praktisk hjælp til produktivitet og til at forstå finansielle vilkår. Frygten for at miste jobbet til AI fylder mindre, og tilliden er på vej op - især hos yngre forbrugere.
“Vi ser forsigtig fremgang: de fleste kan godt få enderne til at mødes, men tilliden til samfundsøkonomien er skrøbelig efter flere svære år med usikkerhed og stigende priser.”
Fra de disciplinerede til de skrøbelige: Hvem er din kunde?
Money Management Index kortlægger fire forbrugertyper i 2025. Det viser sig, at forskelle i vaner, sikkerhedsnet og økonomisk selvtillid forklarer mere af betalingsadfærden end indkomsten.
Mød de fire personaer i ECPR ’25.
De største tendenser fra årets rapport
Størstedelen betaler til tiden - men tilliden til økonomien er skrøbelig.
Læs et udpluk af de vigtigste temaer fra ECPR her
European Consumer Payment Report 2025
Få det store overblikloading...