European Consumer Payment Report 2025

European Consumer Payment Report 2025

Forbrugertilliden stiger – men gældskløften vokser. Dette års store analyse af forbrugerøkonomien i Europa viser forsigtig fremgang, men fortsat en skrøbelig tillid til økonomien blandt forbrugerne.

Generation Z under pres

Tilbøjelige til impulskøb, trygge ved AI og pressede af sociale mediers glansbilleder – men på vej til at finde sig selv, mentalt og finansielt. Når betalinger glipper, skyldes det oftest manglende penge – ikke vilje.

Forsigtig fremgang, skrøbelig tillid

Flere betaler regningerne og vender tilbage til stabilitet i husholdningsøkonomien, men årene med inflation og uro sidder stadig i kroppen. Mange mærker varige økonomiske mén, mens andre kan spare op — og kløften mellem grupperne vokser.

AI: fra frygt til brugsværdi

Flere ser AI som en praktisk hjælp til produktivitet og til at forstå finansielle vilkår. Frygten for at miste jobbet til AI fylder mindre, og tilliden er på vej op - især hos yngre forbrugere. 

“Vi ser forsigtig fremgang: de fleste kan godt få enderne til at mødes, men tilliden til samfundsøkonomien er skrøbelig efter flere svære år med usikkerhed og stigende priser.”

Jens Hjortflod, adm. direktør for Intrum i Danmark
Intrum_Environments_016_RF.jpg

Fra de disciplinerede til de skrøbelige: Hvem er din kunde?

Money Management Index kortlægger fire forbrugertyper i 2025. Det viser sig, at forskelle i vaner, sikkerhedsnet og økonomisk selvtillid forklarer mere af betalingsadfærden end indkomsten. 

Mød de fire personaer i ECPR ’25.

Intrum Environments 053 RF

De største tendenser fra årets rapport

Størstedelen betaler til tiden - men tilliden til økonomien er skrøbelig. 
Læs et udpluk af de vigtigste temaer fra ECPR her

European Consumer Payment Report 2025

Få det store overblik