Forældre føler sig presset til at købe ferierejser

Sommeren er over os og hermed også en tiltrængt sommerferie. Ferie er en tid hvor man kan få restitueret og hygget med familien, men de årlige rejsemål og ferieaktiviteter er også en dyr affære.

Mange forældre oplever et socialt pres til at leve op til andres forventninger, om at kunne købe goder til deres børn, så de ikke er dårligere stillet end deres kammerater. Det gælder også for køb af ferierejser. Ifølge European Payment Consumer Report har 12% af de danske forældre følt sig presset til at købe rejser, selvom de ikke havde råd. Det er primært mænd der føler dette pres, hvor hele 17% af de adspurgte angiver, at de har følt sig presset til at bruge penge på ferier, selvom budgettet ikke var til det. Det samme gør sig gældende for 8% af kvinderne.

Det er ikke kun i Danmark, at ferie skaber økonomiske problemer for forældrene. Hos vores nordiske naboer oplever henholdsvis 15% i Norge, 20% i Sverige og 14% i Finland samme problem. I Norge er situationen meget lig Danmarks, hvor det i høj grad er mændene der bukker under for det sociale pres. 22% af de norske mandlige respondenter siger, at de køber ferierejser, på trods af de ikke har råd. I Sverige og Finland er det derimod primært kvinderne som ikke kan stå imod presset, med henholdsvis 26% af de svenske kvinder og 15% af de finske, som køber rejser de ikke har råd til.

Når det kommer til at inkludere ferie og rejser i det månedlige budget, er det i højere grad kvinder end mænd, som forsøger at komme kvalerne til livs, ved at inkluderer ferierejser som en del af den månedlige opsparing. 51% af de danske kvinder sparer på månedsbasis op til ferierejser, hvor kun 45% af de danske mænd gør det samme. Dette er det generelle billede for Skandinavien, hvor kvinderne på dette punkt er mere økonomisk bevidste end mændene. I Finland husker næsten dobbelt så mange kvinder (49%) end mænd (25%), at spare op til ferie.

I stedet for at spare op, vælger nogle at få kredit, afbetale eller låne pengene til deres ferierejser. I Danmark synes 13% af de adspurgte det er ”OK” at benytte disse løsninger, hvilket er på niveau med Norge (11%) og Sverige (15%). Blandt de finske respondenter er dette helt oppe på 20%.

Download European Consumer Payment Report 2017